Seznam si hraje, český podnikatel trpí

Už jsme si zvykli, že kvůli novinkám z dílny Seznamu málo kdy spontánně propukáme veselí. Zatímco některé po vychladnutí emocí přijmeme jako vývojovou nutnost, u jiných často jen překvapeně zíráme. Co to bylo tentokrát? Změna přepisu interního dotazu v organickém vyhledávání. A co vás mohlo potkat? Nic, anebo úplně všechno, jako obvykle.

Co se vlastně stalo?

Seznam provedl již dříve avizovanou změnu přepisu dotazu ve vyhledávání – více zde. Jedná se o druhý pokus o nasazení úpravy z 13. června, která se ukázala jako chybná a Seznam ji za vydatného pískotu rychle stáhnul. Autoři změny uvádějí, že hledající uživatel si novinky skoro ani nevšimne, pouze provozovatelé webů sledující své pozice klíčových slov mohou zaregistrovat pohyb.

Ve skutečnosti bylo nasazení nového algoritmu provázeno bolestivými chybami, na které jsme si sice u Seznamu zvykli, ale přesto nás nepřestaly bolet – zařazení podprůměrných až spamových webů do první desítky v SERP, indexace špatných stránek na webu na dané klíčové slovo a pády autoritativních webů o desítky pozic. Když k tomu Seznam přidá svůj až příliš často nabubřelý přístup ze strany technické podpory (jak píše 4. 8. Pavel Ungr) zoufalství některých provozovatelů komerčních webů může hraničit s hledáním vhodné zbraně.

Jak situaci komentují autority v oboru?

Dobrý průřez reakcemi a komentáři poskytuje článek Jana Patery v časopise Marketing Sales Media zde, který si dovolíme shrnout a glosovat.

Weby s malým počtem klíčových slov

Důležitou připomínkou je, že pokud dojde k propadům jednotlivých slov, samotným Seznamem odhadnutému na cca 28 procent ze všech výsledků, nejhůře mohou být zasaženy weby, které své úsilí koncentrují do několika málo klíčových výrazů. Že jsou tyto techniky překonané, sice všichni vědí, ale chování hledajících uživatelů internetu v některých segmentech trhu moudrá slova předních SEO specialistů příliš nereflektuje. V oborech, kde longtailům navzdory přichází konverze výhradně z krátkých obecných výrazů, pak může být pád z druhé třetí příčky na pátou stránku hotová katastrofa.

Velké autoritativní weby s precizní marketingovou strategií

Pokud by se změny algoritmu Seznamu dotkly jen webů, které spoléhají na stárnoucí metody podpory prodeje, celá věc by pravděpodobně prošla bez většího rozruchu. Vzhledem k tomu, že se z předních příček na několik dní poroučeli i přední hráči trhu, jako je Alza, a místo nich svých několik dní slávy zažívají weby zcela bez textu, pro uživatele neznámé a nezajímavé, těžko svádět kolísání spojené s nasazením nového algoritmu na neschopnost marketingových specialistů. Jak plyne další den za dnem, chybných výsledků naštěstí ubývá. Řada předchozích zkušeností nicméně napovídá, že i tak zůstane celá řada poražených, kterým bude návrat na výsluní trvat měsíce, pokud bude vůbec možný.

Investujte více do reklamy, jako obvykle

Každý karambol, který pravidelně provází nasazování výraznějších změn v algoritmu Seznamu, má stejné krátkodobé řešení, které může pomoci překlenout výpadky tržeb. Jedná se o placené PPC kampaně, kde správné nastavení a dostatečná nabídka ceny za proklik umožňuje získat na důležité skupiny dotazů opět relevantní návštěvnost. Že se ale jedná o řešení spojené se zvýšením nákladů, a že peníze v případě Skliku plynou tomu, kdo způsobil samotný výpadek, jsou potom témata k dalšímu zamyšlení. Optimální řešení situace by mělo být ale prosté emocí a mělo by být hlavně efektivní pro samotný web a vaše podnikání.

Můžeme se ze situace poučit?

V ideálním světě by bylo možné se z vývoje kolem nasazení nového algoritmu Seznamu poučit. Tyto weby zažily propad, těchto se to nedotklo, změníme strategii. Takhle jednoduché to ale bohužel nikdy není a nad změněnými výsledky v SERP Seznamu kroutí hlavami nejeden zkušený SEO specialista. Situace se ale do značné míry stabilizuje a počet chybných výsledků klesne, doufejme, na únosnou mez.

Jedna věc se přesto ukazuje jako sázka na jistotu – nespoléhat se na dvě tři supersilná klíčová slova, byť na ně máte skvělé pozice již čtvrtý pátý rok, ale snažit se získat co nejvíce relevantních zdrojů návštěvnosti. Optimalizovat obsah na celé rodiny souvisejících dotazů, zpracovávat aktuální témata, zapojit placené kanály a sociální sítě. Rozložení zdrojů a rizik na více kanálů je koneckonců strategií platnou už od začátku dějin obchodu.

Dovětek

Na světě není moc zemí, kde by se lokální firmě dařilo odolávat frontálnímu útoku globálního hegemona Google. Řadu let běželi oba majoritní hráči na závodní dráze českého internetu tak říkajíc prsa na prsa, poslední dobou ale Google nasazuje do trháku a Seznam pomalu ztrácí (zdroj například zde). Jako čeští patrioti samozřejmě Seznamu držíme palce a o to více nás mrzí, když sledujeme řadu jeho neuvážených kroků. Dvojnásob nás potom mrzí následné mlžení technické podpory a neochota říci: „Ano, víme, co se stalo, ale už se na tom pracuje.“ Pevně doufáme, že podobné drobnosti do budoucna nebudou velkému českému projektu podkopávat židli a že se ještě hezky dlouho budeme dívat na vyrovnané statistiky Google a Seznamu na českém internetu s hřejivým pocitem a rčením o „zlatých českých ručičkách“ na rtech.

Autor: , 15. 8. 2014

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.