Tvorba webu pro uživatele aneb na co si dát pozor

Tvorba webu je často považována za složitý proces, při kterém musí být brána v potaz použitelnost, přístupnost, SEO, grafika a design, kvalitně napsaný kód a mnoho dalšího. Snaha tvůrců webu vše doladit do detailů se mnohdy obrací proti nim a výsledkem jejich práce je zmatený, složitý a špatně použitelný web, který nenaplňuje potřeby klienta a nevychází vstříc ani uživatelům. Přitom existuje jednoduché pravidlo, kterého když se tvůrci webu drží, výsledek splňuje očekávání. Zajímá vás, jak na to?

Při návrhu webu mějte na paměti jediné pravidlo „Keep it simple stupid!“. Autorem principu K.I.S.S. není ani světoznámý SEO konzultant, ani marketingový guru. Tímto principem se řídil letecký inženýr, tvůrce špionážních letadel U-2 a Blackbird, Clarence Leonard "Kelly" Johnson.  Záměrem „Kellyho“ bylo pouze navrhnout složitý systém natolik jednoduše, aby jej zvládl opravit i průměrný letecký technik.

Hledáte souvislost? Můžete navrhnout sebekvalitnější webové stránky, ale pokud s nimi bude práce komplikovaná, klient je přestane udržovat, pracovat s nimi a tím web přestane plnit svůj původní účel. Základem webové stránky by měl být kvalitní redakční systém, se kterým bude schopen intuitivně pracovat i uživatel bez patřičného školení.

Princip můžeme uplatnit i z pohledu návštěvníka. Ten do „útrob“ webu nevidí. Zajímá ho tedy pouze poutavá grafika, přehledné menu, srozumitelně napsaný text, nabídka produktů, a v neposlední řadě jednoduchá možnost odeslání kontaktního formuláře, dokončení objednávky, či uskutečnění jiné konverze. Pokud bude váš web opravdu hloupě jednoduchý, návštěvník nebude narážet na žádné problémy a bariéry. Nebudete ho nutit přemýšlet nad samotným fungováním webu, dáte mu prostor rychle dokončit to, kvůli čemu na web přišel.

Mnoho webdesignerů vytváří weby doslova „pro weby samotné“ a řeší tedy pouze technickou stránku webu.  Vás by ale mělo především zajímat, kdo jsou lidé, kteří na web budou chodit. Jaké jsou jejich znalosti? Co na webu budou dělat a jak nejjednodušeji jim to můžete nabídnout. Ke splnění tohoto cíle by měl směřovat celý návrh vašeho nového webu. Vše ostatní jen dotvoří prostředí, které by zákazníka mělo zaujmout, dobře naladit, ale v žádném případě rušit či obtěžovat.

Zkuste se nyní podívat na váš web a najděte alespoň tři věci, které lze upravit či zlepšit. Našli jste? Pokud ano, napište nám na Facebook, co se vám povedlo zjednodušit a jak. Pokud víte o nějakém problému a neumíte si s ním sami poradit, napište nám, rádi vám pomůžeme.

Autor: , 21. 10. 2011

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.