Aktuální trojrozměrný trend marketérů se jmenuje SoLoMo

Pojetí firemního webu, online marketingu nebo internetové komunikace vůbec dostalo nový rozměr, respektive je aktuálně trojrozměrné. S Facebookem blížícím se jedné miliardě účtů, s lokálním užíváním sociálních sítí jako takových nebo přímo geolokačními službami a masově se rozšiřujícím mobilním internetem vlétlo mezi buzz words roku 2012 takzvané SoLoMo.

Koncept spojující sociální, lokální a mobilní (Social - Local - Mobile) rozměr současné komunikace a kýženého marketingového pojetí moderních internetových projektů přitom jen reaguje na aktuální způsoby používání digitálních technologií.

Social

O sociálním rozměru současné internetové komunikace se nemusí psát sáhodlouhé pasáže. Snad tedy jen zmínka o tom, že aktuálně silnou globální trojku Facebook, Twitter, Google+ doplňuje ve světě i řada lokálních sítí a právě díky konceptu SoLoMo se úspěšně etabluje i řada nových geosociálních projektů. Za všechny zmiňme třeba Foursquare nebo Pinterest.

S jejich dalším rozvojem se dá ve světě marketingu očekávat, že interaktivitu webu postavenou na předávání a sdílení informací uživatelů, zasáhne ještě silněji než doposud gamifikace, zakomponování sociálních sítí do firemních prezentací a také stále úspěšněji zacílená reklama. I proto se zároveň se SoLoMo hovoří rovnou o jeho ještě vyšší úrovni – tzv. MoSoLoCo, kde čtvrtý rozměr představuje přímé komerční (Comerce) využití tohoto principu.

Local

I přes globální charakter technologie umožňující sociální život na síti se stále více akcentuje jeho lokální povaha. Uživatelé vytvářejí komunity vázané na konkrétní místo, jazyk nebo okruh zájmů. Jejich zasíťování vede již nyní ke vzájemné podpoře a jakoby bezprostřednímu vytváření služeb. Ať už mají podobu uživatelských recenzí, zákaznické podpory nebo organizování akcí.

I proto lze předpokládat, že už spojení sociálního a lokálního rozměru vede automaticky k projektům založeným na silně individualizovaných či personalizovaných možnostech. Příkladem může být internetová televize umožňující sestavení vlastního programu, zákaznická podpora uživatelů nebo i doporučování a ověřování informačních zdrojů na Twitteru pro novináře.

Mobile

Lokalizace však v dnešní době neznamená jen sdílení a následné využití osobní zkušenosti uživatelů, s mobilním internetem respektive geolokačními systémy chytrých telefonů budí rozruch zakomponování aktuálního umístění uživatele v reálném čase do komunikace.

Právě on-line mobilní rozměr principu SoLoMo je nejvíce přelomový. Touha uživatelů sdílet svou polohu a podělit se tady a teď o své zkušenosti (či využít zážitek jiných) je hnacím motorem všech změn. Lze proto očekávat přímo nezbytnou optimalizaci stránek pro mobilní zařízení, ale také rozvoj konkrétních aplikací.

(Už) to funguje!

Příkladem těch už nyní úspěšných aplikací může být vítěz ceny Crunchies serveru TechCrunch – aplikace Grindr, která oslovila právě svou geosociální povahou tři miliony gayů a lesbiček chtivých seznamování. Američané s poptávkou a nabídkami domácích prací zase masově využívají TaskRabbit.

Firemní marketing oživila principem SoLoMo např. automobilka MiniCooper vtipnou hrou nebo tuzemský Seznam.cz geolokační zábavnou propagací map s názvem Česko pod palcem. Dobrou ukázkou základů SoLoMo je i webová komunita Scuk mapující a recenzující kulinářské produkty.

Ať už díky možnosti zeptat se lidí, kteří jsou právě na nějakém místě, co se tam teď děje (Localmind), zjistit v neznámém prostředí, co zajímavého je poblíž (Nearby) nebo si objednat pizzu přímo k lehátku na pláži (japonská Domino’s pizza), SoLoMo budí ve světě, v menším rozsahu už i v Česku, velký rozruch.

Využití a důsledné propojení jeho tří rozměrů totiž u uživatelů funguje, a má tím pádem skutečně silný marketingový a komerční potenciál.

Autor: Tým SOVA NET, 29. 3. 2012

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.