Mobilegeddon - týden poté

Že se na internetu chystá mobilní revoluce, věštil Pavel Ungr již koncem roku 2012. A ona nepřišla. Tedy pokud za revoluci nepovažujeme plíživé dosahování postupných vítězství. V českých zemích nepřišla ani o rok, dokonce ani o dva roky později. Využívání mobilního internetu vytrvale roste, ale stále pod očekáváním různých prognóz vzniklých ve veselé náladě vždy na konci roku.

Google začal před týdnem upřednostňovat mobile-friendly weby ve výsledcích

Na toto tvrzení jste asi narazili už všichni. Na konec dubna bylo oznámeno spuštění algoritmu, který měl nějakým způsobem přidat na hodnocení responzivním nebo mobilním webům. To se taky stalo, ale celá situace zahrnovala i značně nepřesné komentáře a náznaky paniky.

Hrozí nemobilním webům propad?

Logická otázka, která napadne každého, kdo se v situaci zkouší orientovat. Existuje bezpočet firem, které jsou na návštěvnosti z Google životně závislé a představa strmého pádu přivozuje jejich majitelům mrtvičené stavy.

Není nejmenší důvod k panice

Tak předně - celý algoritmický update se týká pouze mobilního vyhledávání. Tato velmi podstatná informace unikla řadě komentátorů a pro další úvahy je naprosto nejpodstatnější. Že to tak skutečně je, potvrzuje například Barry Schwartz v časopisu Search Engine Land.

V mobilním vyhledávání vaše nemobilní stránka spadnout může, ale také nemusí. Vhodnost pro mobily je pouze jedním ze signálů pro mobilní vyhledávač a ne jediným. Dostatečně autoritativní weby si své pozice uhájí i přes to, že nejsou mobile-firendly, nebo se to alespoň dá očekávat.

Zasáhnul Mobilegeddon tedy alespoň mobilní svět? Podle dalšího článku Barryho Schwartze nikoliv. Mobilní výsledky doznaly viditelných změn, ale nový algoritmus nabíhá pomalu a ještě pár týdnů bude. Žádné zemětřesení mobilních výsledků ale nejspíš nepřinese. Proč?

Google odměňuje, netrestá

V atmosféře různých dalších algoritmických vylepšení, jmenovitě Pandy a Penguina, člověk snadno sklouzne k úvaze, že i tentokrát jde o nějaké síto, které nemilosrdně zachytí pro mobily nepřívětivé weby. To ale nikdo netvrdí. Na to, aby v mobilním vyhledávání váš web propadl, musí ho nejdřív někdo přeskočit. To znamená, že někdo ve výsledcích pod vámi, kdo má ale přibližně stejně dobré ostatní faktory kvality webu, disponuje mobilním webem. Ani tak ale není jisté, že se něco skutečně stane.

Má tedy smysl investovat do responzivní nebo mobilní verze webu?

V Google nejsou hlupáci a nevymýšlejí nové algoritmy jen proto, aby bylo o čem psát. Vycházejí ze sledování trendu, kdy jen ve Spojených státech vlastní smartphone kolem 75 % všech majitelů mobilů a dá se očekávat, že číslo ještě poroste. Optimalizace pro mobilní zařízení je tam už dnes v komerční sféře důležitým krokem k prosperitě nebo doslova přežití. A to ne kvůli algoritmu, ale čistě kvůli čitelnosti na mobilech a možnosti oslovit zejména “generaci Y”, která smartphony nedá z ruky pomalu ani ve spánku.

Jak je tomu u nás?

Proti trendy Americe jsme přece jen o nějaký ten krůček pozadu. Nicméně třeba v článku Petra Michla se dočtete vyjádření zástupce agentury LGC 360 consulting, podle kterého počet mobilních přístupů u jejich zákazníků již vyrostl do rozmezí 15 - 40 %, což z daleka nejsou jen jednotky procent, na které jsme byli zvyklí v minulých letech.

Mobilní revoluci mohou odstartovat levné smartphony z Číny

Jestliže do nedávna mobilní převrat v Česku brzdily hlavně ceny smartphonů, které přece jen nebyly pro každého, dneska je situace jiná. Český trh dobývají čínští výrobci a navzdory všeobecné skepsi nad čínskou kvalitou se jim mimořádně daří. Jestliže je dnes možné levného Číňana, který se ovšem v parametrech výkonu směle vyrovná třikrát dražšímu smartphonu zavedené značky, pořídit někde mezi třemi a čtyřmi tisíci, dá se čekat, že několik let odkládaná mobilní revoluce právě vypukla.

Co z toho plyne?

Pokud je váš segment trhu závislý na mladých lidech a nemáte mobile-friendly web, můžete docela reálně pocítit pokles tržeb. Přes mobily se sice méně nakupuje, ale lidé se na mobilu ve chvilce času rádi přesvědčují o detailech před samotným nákupem, mluvíme o tak zvaném rozhodovacím procesu ve více krocích. Nebýt v tu chvíli mobile-friendly může být stejně fatální, jako kdyby lidé skutečně většinu obejdnávek dělali z mobilu.

Pokud máte relativně nový web a vaši zákazníci sedí spíš u desktopových počítačů, klidně můžete nějaký ten rok - dva počkat, ale data z Google Analytics sledujte bedlivě, ať vám neunikne něco důležitého.

Jestli si váš web ale delší dobu říká o redesign, investujte do responzivní verze až do úrovně velikosti displeje na mobilech. Dá se předpokládat, že se mobilní revoluce nezastaví jen u mladé generace a za další dva roky budeme všichni někde jinde. A na to se vyplatí být připraven.

Autor: , 30. 4. 2015

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.