Optimalizace Landing page neboli optimalizace jedné stránky

29. 04. 2011 Ondřej Bělský

Přemýšleli jste někdy, zda věnujete dost pozornosti stránkám na webu, kam uživatelé z vyhledávačů skutečně přicházejí? Ne v každém případě musí skončí na hlavní straně. Optimalizovat jednotlivé stránky webu, neboli landing page (např. detail produktu) je proto velmi důležité. Především z důvodu, že na této stránce může uživatel vykonat některou z požadovaných akcí (nákup, další průchod webem,..).

Stojí za to optimalizovat jen hlavní stranu?

Konverze může být nákup nebo jiné chování, které je definované jako hlavní, případně vedlejší cíl pro celý web. Stránka, kde chceme, aby uživatel vykonal konverzi, musí být optimalizovaná nejen z pohledu zmíněného uživatele, ale navíc také pro roboty vyhledávačů, aby vůbec stránku uživatelům nabídli a zobrazili.

Společnosti působící v on-line prostředí věnují spoustu času a prostředků na sledování statistik v souvislosti s hlavní stranou. Přitom v některých případech je úsilí na optimalizaci hlavní strany až, řekněme, zbytečné. Daleko efektivnější je totiž optimalizace konkrétní landing page.

Co je to landing page? Jak by měla vypadat?

Landing page, neboli vstupní či cílová stránka je jakákoli stránka webu, kterou optimalizujeme za účelem konverze. Je to tedy stránka, na níž by měl návštěvník v nejlepším případě provést určitou akci. Pokud prodáváte například kávovary, můžete mít mnoho obecných vstupních stránek popisující historii, servis a vše co souvisí s kávovary. Tyto stránky uživatel tak jako tak navštíví a jejich úlohou je směrovat návštěvníka na stránky cílové, to je většinou poslední zastávka návštěvníka, a zde chcete, aby uživatel provedl akci – např. objednávku, odeslal formulář atd.

Pro on-line marketing a optimalizaci pro vyhledávače je dobré věnovat se také architektuře a rozmístění jednotlivých navigačních a funkčních prvků na stránce. Pojďme se podívat na některé věci, které můžete udělat pro efektivní optimalizaci cílové stránky.

Testujte, vyhodnocujte, upravujte

Jaká je „správná cesta“, jak efektivně přivést uživatele k produktu nebo službě? Můžete mít mnoho nápadů, přesto si nemůžete být zcela jisti, který je ten správný. Podobně je tomu i v případě optimalizace landing page.

Správná landing page musí být přehledně strukturována, musí zaujmout cílovou skupinu, se kterou má komunikovat a především, a to je opravdu velmi důležité, musí bezpodmínečně komunikovat formou, které cílová skupina rozumí.

Optimalizace formou pokus – omyl může být někdy zdlouhavá a neefektivní. Lepší je najmout si odborníka, SEO konzultanta, který dokáže sofistikovanými nástroji vyhodnotit danou stránku a efektivně ji optimalizovat pro cílový segment uživatelů. Zároveň je schopen vyhodnotit dosavadní chování uživatelů na stránce a doporučí úpravy na základě mnohaletých zkušeností a výstupů z analytických nástrojů pro sledování chování uživatelů na stránkách. Poté se implementují vydefinované úpravy a sledují změny konverzního poměru (např. proměna návštěvníka na reálného zákazníka, který nakoupí).

Nabízejte uživatelům další důležité stránky

Je fantastické, když vstupní stránky dokážou zvyšovat konverzní poměr. Ptáte se, jak toho dosáhnout? Mnoho vstupních stránek nebere v potaz možnosti dalších akcí, poptávek či nákupů. Optimalizace landing page by rozhodně neměla být zaměřena pouze na jedinou akci.

Optimalizaci cílové stránky musíme zaměřit také na další akce, které souvisí s cílovou stránkou a mohli by uživatele zajímat. To můžeme provést různými odkazy (linky) nebo boxy a tlačítky, které „nalákají“ uživatele k dalšímu pohybu na webu a zvyšují tak objem nákupu. Dobrými, bohužel jen některými eshopy využívanými způsoby, jsou kupříkladu alternativní nebo související produkty, zboží a služby, se kterými měli uživatelé dobré zkušenosti, případně je nejvíce kupují, motivace ke zvýšení nákupu prostřednictvím dopravy zdarma a mnoho dalších motivačních prvků k akci a konverzi.

Call-to-action prvky

Call-to-action prvky a optimalizace landing page spolu velmi úzce souvisí. Prvky, které vybízejí akci, tedy zmíněné call-to-action prvky, bývají nejčastěji ve formě tlačítek, pomocí kterých např. uživatel vloží produkt do košíku, přihlásí se k odběru newsletteru, nebo doporučí produkt svému známému (sočasně lze využít také sociální sítě – tličítko „like“, „share“, „send“).

K tomu, aby byly call-to-action prvky a celá landing page zajímavá je potřeba se zamyslet nad samotným zněním a vizuálním ztvárněním. Nezapomeňte proto k realizaci přizvat copywritera a grafika, kteří spojením svých sil vymyslí vizuálně zajímavé a přesvědčivé ztvárnění landing page (struktura texty, grafika, atd.), která následně bude úspěšně prodávat produkty nebo služby.

Máte v hlavně nějaké zajímavé nápady spojené s optimalizací landing page? Podělte se o některé s ostatními. Využijte diskuzi pod článkem, nebo sdílejte a komentujte na Facebooku. Rádi se zapojíme do diskuze! 


Hodnoťte: 12345

O autorovi

Ondřej Bělský

Ondřej Bělský

Ondra se zaměřuje na SEO, PPC kampaně a online marketing. Tyto oblasti monitoruje a připravuje pro vás zajímavé příspěvky na blog.


Rubrika: Blog Tagy: SEO Landing page Optimalizace Komentáře: (1)

Zapojte se do diskuze







08.06.2012 | 15:49 |  maros bajla: [Reagovat] Konverzie na landing page

fajn clanok, jedina jedna dolezita vec, ze nema ziadne obrazky ukazok jednotlivych navrhov na zlepsenie landing page..