R.I.P. Yahoo Site Explorer

12. 12. 2011 Ing. Jakub Skála

Je to oficiální - 23. listopadu došlo k finálnímu vypnutí Yahoo Site Exploreru (YSE). Co to pro nás znamená? Už nebude možné kontrolovat zpětné odkazy pomocí tohoto nástroje od vyhledávače Yahoo. A co teď? Jak plánujete pokračovat v analýze zpětných odkazů na svých stránkách a webech konkurence?

Yahoo Site Explorer sloužil pro analýzu zpětných odkazů webových stránek. U každého webu zobrazoval počet odkazů směřujících na konkrétní stránku a celkový počet odkazů vedoucích na doménu. Jednalo se o základní nástroj, který využívali miliony lidí po celém světě, především na zjišťování síly konkurence na webu.

 

Takto nyní vypadá webové rozhraní Yahoo Site Exploreru:

Co se vlastně stalo. YSE se sloučil s Bing Webmaster Tools, což znamená, že budeme nyní moci kontrolovat množství zpětných odkazů pouze ve druhém zmiňovaném nástroji. Jsou zde však dva háčky:

  1. je potřeba autorizovat vlastní stránky přidáním kódu do HTML,
  2. v Bing Webmaster Tools uvidíme pouze odkazy na stránky, které jsme autorizovali, nikoliv na konkurenci.


Oblíbeným doplňkem velkého množství webmasterů a SEO konzultantů je SEO Quake. Jedná se o tzv. add-on, který lze přidat do nejpoužívanějších prohlížečů. A právě tento doplněk sloužil k rychlé vizualizaci síly každé stránky na webu.  Nyní zmizeli dva důležité údaje, L (počet zpětných odkazů vedoucích na konkrétní stránku) a LD (počet všech odkazů vedoucích na konkrétní web):

Jak je vidět, důležité ukazatele L a LD tam jsou s nulovými hodnotami.

Jiné řešení

Nástrojů pro analýzu zpětných odkazů je na internetu obrovské množství. My se dnes zaměříme pouze na dva: Open Site Explorer a Majestic SEO. Tyto nástroje fungují na základě crawlování stránek (procházení webu roboty, kteří si získané informace ukládají do databáze), takže není potřeba stránky autorizovat.

Open Site Explorer

Jedná se o nástroj pro analýzu zpětných odkazů od společnosti SEOMoz. Je možné jej najít na adrese www.opensiteexplorer.org a je v základní verzi zdarma. Vše, co je potřeba, tak do jediného pole na stránce zadat URL adresu webu, u kterého chceme analyzovat zpětné odkazy. Bohužel funguje tento nástroj především pro stránky psané v angličtině, pro české weby dává OSE hodně zkreslené informace.

Výhody:

  • Nástroj je v základní verzi zdarma
  • Kromě celkových zpětných odkazů a odkazů vedoucích na konkrétní stránku dále zobrazuje ještě další ukazatele jako např. to, jakou autoritu má daná stránka a doména

Nevýhody:

  • Pro české webové stránky neúplné informace o množství zpětných odkazů
  • Pro detailnější data je potřeba stát se členem SEOMoz PRO, což je zpoplatněno

Majestic SEO

Také se jedná o nástroj pro analýzu zpětných odkazů a rovněž má svůj původ v USA. Po zaregistrování, které je zdarma na adrese www.majesticseo.com, je možné využívat poměrně velké množství dat o zpětných odkazech na vlastních webech i webech konkurence. Na rozdíl od OSE umožňuje Majestic SEO vybírat ze dvou typů přehledů: z čerstvého indexu a historického indexu. Čerstvý index zobrazuje zpětné odkazy za posledních 30 dnů, historický index všechny odkazy od prvního nacrawlování stránky.

Výhody:

  • Nástroj je v základní verzi zdarma, tato verze zcela postačuje pro dostatečnou analýzu zpětných odkazů
  • Počítání zpětných odkazů dle unikátních domén, odkazujících IP adres a celkového počtu
  • Dobře využitelné pro české webové stránky. Majitel deklaruje, že mají podobné množství informací o zpětných odkazech jako vyhledávač Google

Nevýhody:

  • Pro detailnější data je potřeba zakoupit placené členství

Závěrem...

Analýza zpětných odkazů patří mezi nejdůležitější činnosti, které by měly být provedeny ještě před tím, než se pustíme do optimalizování stránek na konkrétní klíčová slova. Na jejím základě můžeme zjistit, jak konkurenční je určité odvětví, na jaká klíčová slova se zaměřovat a jak velké úsilí bude potřeba vynaložit, aby se stránky začaly umísťovat na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Oba výše zmíněné nástroje obsahují zajímavá data, nicméně Majestic SEO řadíme na první příčku v oblasti analýzy zpětných odkazů z důvodu obrovského množství dat o odkazech a jejich dělení dle domén a IP adres.

A jaké nástroje pro analýzu zpětných odkazů používáte vy? Podělte se s námi v diskuzi…


Hodnoťte: 12345

O autorovi

Ing. Jakub Skála

Ing. Jakub Skála

Jakub se specializuje na SEO a správu PPC kampaní. Z těchto dvou oblastí vám také bude přinášet zajímavé příspěvky a články.


Rubrika: Blog Tagy: SEO Yahoo Komentáře: (0)

Zapojte se do diskuze







Fórum zatím neobsahuje žádné příspěvky.