Průzkumník uživatelů - novinka v Google Analytics, co musíte vyzkoušet

Tahle novinka sice zatím není dostupná všem, ale v SOVA NETu vám ji představíme už nyní!

Koukali jste se teď někdy do přehledů Google Analytics? A jak moc si všímáte reportů označených magickými písmeny BETA? Google Analytics zveřejnil před pár dny velmi zajímavou novinku - PRŮZKUMNÍK UŽIVATELŮ - která se bude určitě líbit hlavně nám, PPCčkařům! :-)

POZOR: není ID, jako ID!

Průzkumník uživatelů nabízí vhled do aktivit, co provádí uživatelé na vašem webu. Pokud patříte mezi pokročilejší znalce Google Analytics, tak víte, že sběr dat funguje na principu cookies (jednoduše řečeno tzv. značky v prohlížeči). Každému nově příchozímu uživateli na web (který je identifikován právě díky cookie) je přiřazeno "ID", díky kterému je pak možno rozlišit, jestli se jedná o někoho úplně nového, nebo zda-li už uživatel na webu v minulosti byl. POZOR: tohle "ID" však nemá nic společného s tzv. User ID (=jedinečný identifikátor údajů o interakcích uživatele napříč zařízeními a relacemi), díky kterému můžete zařadit různé akce uživatelů do kontextu a analyzovat tak dlouhodobé vztahy. Jinými slovy: nevyužíváte-li User ID, pak je každá vaše návštěva z různého typu zařízení (desktop, mobil, tablet) brána jako unikátní (a označena jedinečným ID). Máte-li tuto funkci zavedenou, dokážete určit, že jste to byli pokaždé vy (ID bude stejné). Nová funkce průzkumníku uživatelů vybírá ty "nejcennější" a zveřejňuje informace o jejich aktivitě za dané časové období - tzv. ID klienta je v Google Analytics definováno jako unikátní ID, které Analytics přiřazuje každému zařízení, ze kterého si uživatelé prochází váš obsah. 

Timeline aktivity uživatelů na vašem webu

Průzkumníka uživatelů najdete v reportech Cílového publika, konkrétně hned pod Skupinovou analýzou. V základním dashboardu je viditelné dané ID klienta s počtem jeho návštěv za období, průměrnou dobou trvání návštěvy, mírou okamžitého opuštění, tržbami, transakcemi a konverzním poměrem cíle. Už jen z těchto informací je jasné, že cílem nového reportu je lépe identifikovat nejcennější návštěvnost vašeho webu (tedy tu, co plní nejefektivněji vaše cíle).

Když si konkrétního uživatele rozklikneme, zjistíme mnohem zajímavější data:

  • datum akvizice (= první návštěva uživatele na webu)
  • kanál akvizice (= jak se k nám na web uživatel poprvé dostal, pozn.: kanály jsou definované dle médií, typicky zde najdete např. referral, organic search apod.)
  • kategorie zařízení (= typ zařízení, odkud uživatel web navštěvuje: desktop, mobile nebo tablet)
  • celkové statistiky vybraných metrik (= počet návštěv uživatele na webu, průměrná doba trvání návštěvy a tržby, co přinesl)
  • obsah, který si uživatel prohlédl (= a to dle datumu, hodiny, i konkrétní stránky)

Už teď je patrné, ze šedivého tlačítka "segment", že se do budoucna plánuje možnost lepší segmentace uživatelů právě díky těmto nově zjištěným skutečnostem o aktivitách prováděných na webu.

Rozkliknete-li si navíc ikonku "oka" u každé stránky, otevře se vám detail s jejím názvem a URL adresou.

Pokud jste tak zvídaví jako já, určitě vám vrtá hlavou ikona obrázku tvářící se jako profil Google účtu. No nechme se překvapit, co nám Google ještě přichystá... :-)

Zlatý důl pro PPCčkaře? Proč ne! 

Taky se vám honí hlavou, jak by se dal tento report "zneužít" pro PPCčka? Mně určitě! Už jen ta představa, že si mohu vytvořit speciální segment z ID klientů s podobnými vlastnostmi a přetáhnout si pak tato publika do Google AdWords, se mi hodně zamlouvá. Vždyť díky novému reportu dokážeme v podstatě určit nákupní proces TOP uživatelů na webu, a toho by byl přece hřích nevyužít!

Na druhou stranu nezapomínejme, že se stále jedná jen o "cookie" - tedy návštěvu z konkrétního prohlížeče. Tohle omezení tedy přetrvává - jen málokdo je v dnešní době věrný jen jednomu typu zařízení. Faktem však zůstává, že Průzkumník uživatelů je určitě dalším dobrým krokem k tomu, abychom byli v online marketingu zase o něco efektivnější. :-)

Autor: , 6. 4. 2016

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.