UX konference: jak dělat zážitek a neprodělat

29. 05. 2014 Michal Klajban

UX neboli User eXperience je v poslední době hojně diskutované téma. Jedná se o obor, který se věnuje uživatelskému prožitku z webu, služby nebo produktu. A právě UX byla věnována středeční konference s prostým názvem „UX konference“, které jsem se zúčastnil společně s Janem Vetchým.

První blok: výzkum, boření buzzwords a Google Glass

Prvním přednášejícím byl Luboš Plotěný, předseda Asociace UX, který hovořil o stavu českého UX. Plotěný začal s tím, jak chápe user experience on: „UX není web. Je to zkušenost se značkou či produktem.“ V tomto měsíci Plotěný s Asociací UX sbíral data o českých designerech, které publiku představil. Podle něj se UX designeři transformovali ze čtyř profesí, a sice z kodérů, grafiků, čerstvých absolventů nebo online marketérů. Kompletní výsledky výzkumu jsou dostupné na webu Asociace UX. Jeho prezentace je dostupná zde.

Dalším zajímavým přednášejícím byl Jiří Sekera. Ten na začátek ukázal následující slide:

…a poté položil otázku: "Jaká aplikace je nejlepší?". Zatímco prvních sedm aplikací je vizuálně líbivých, skutečné řešení přináší pouze ta poslední (aplikace vpravo dole). Designový proces tvorby se skládá ze čtyř kroků: výzkum, koncepce, vizuální návrh a testování. Každé z těchto fází je potřeba věnovat danou péči, přičemž hlavně testování bývá mnohdy opomíjeno. Vizuální návrh je podle Sekery už jenom třešnička na dortu a i když to grafici velmi neradi slyší, mělo by se z velké části jednat už jen o "obarvení wireframů". Sekerovu přednášku lze dost dobře shrnout takto:

Pak se mikrofonu chopil Martin Pelant, který nám přišel ukázat dosavadní příklady využití Google Glass. K těm zajímavějším patřilo mj. testování newyorskou policií.

Druhý blok: měření zákaznické zkušenosti a redesign Mall.cz

Andrea Nuttal otevřela předobědní blok. Hovořila o tom, jak ve Vodafone měří zákaznickou zkušenost. Zjednodušeně řečeno je to pomocí enpées, čili Net Promoter Score. Pro Vodafone je velmi důležité, aby jejich stávající klienti jejich služby doporučovali dále, k čemuž typicky vede spletitá cesta včetně opakovaných nákupů.

Pavel Zima, hlavní „vypravěč“ Seznamu, který stojí ve vedení firmy od roku 2006, měl prezentaci o současné podobě fungování firmy. V Seznamu se řídí dvěma klíčovými pravidly: 1) uživatel na prvním místě; 2) v jednoduchosti je fičura. Jinak řečeno se Seznam zaměřuje na to, aby jejich služby a weby byly jednoduché a užitečné a jejich bussiness model se vymýšlí až poté, co se služba zavede a osvědčí. Zima mj. představil výsledky redesignu jejich projektu volnamista.cz.

Petr Matoušek představil dlouho očekáváné téma a první case study: redesign mall.cz, který prováděla digitální agentura Symbio. Mall.cz, který jeho provozovatelé s oblibou označují za „nákupní galerii“, působí v pěti zemích. E-shop zpracovává 3 miliony objednávek ročně a vlastní více než 30 000 m² skladů. Pokud už se někdo rozhodne pro redesign webu, měl by si ujasnit důvody, proč by ho měl provádět. Typicky to může být zvýšení konverzeschopnosti webu, zjednodušení ovládání, nebo integrace nových funkcí a služeb. Při prvních návrzích bychom se neměli dívat na to, jestli je návrh hezký: důležité je, aby byl funkční. Redesign přitom není záležitost na několik dní, u Mallu práce trvaly zhruba rok. 

Nik Page představil nástroje, které mohou UXáci využít pro otestování správnosti jejich rozhodnutí. K nim patří:

Třetí blok: Design Thinking a buzzwords aka responsive & flat design

Odpolední blok otevřel Petr Šídlo, jeden ze zakladatelů firmy Direct People. Šídlo hovořil o nápadech a inovacích. Nápad podle něj nestojí na počátku inovace, ale je až jejím výsledkem. Šídlo hovořil o potřebě dělat věci jinak a lépe, než konkurence.

Další přednášející Jiří Mžourek z AVG hovořil o své zkušenosti ze Stanfordu, kdy byl postaven před úkol „polidštění uživatelské zážitku z létání“. Během zpracování týmového výzkumu vycházel z toho, že základem lidského rozhodování a chování jsou pouze a jen emoce. Projekt byl založen na tradičním modelu Design thinking:

Pódium následně ovládl Aleš Rubáš z agentury Circus Design. Navrhl, abychom používali termín uživatelský desgin, který by stál v kontrastu k vizuálnímu designu. Zatímco vizuální design se zabývá vizuálem, uživatelský design tvoří právě to uživatelské rozhraní. Rubáš vyvracel řadu mýtů, které kolují mezi laickou veřejností, a které nakonec vykrystalizují v požadavky klienta na UX designéry. Klienti totiž často požadují, aby jejich web byl responzivní, přitom si neuvědomují, co přesně tento pojem znamená.

Existují i další druhy řešení, která jsou mnohdy lepší a vhodnější – za všechny lze jmenovat design fixní, fluidní nebo adaptivní, mobilní web nebo mobilní aplikace. Každé z těchto řešení má své výhody a nevýhody a to správné je potřeba vybrat vždy na základě cílů, které má web splňovat. Rubášovu prezentaci lze shlédnout níže:

Posledním přednášejícím v tomto bloku byl Lukáš Pitter (2FRESH) s přednáškou o flat designu. Jak už se stalo u zdejších přednášejících dobrou tradicí, označil flat design za buzz word. Flat design je podle něj jen odpověď na skeuomorph: odstraňuje tolik prvků, kolik je jen možné, aby se zachovala srozumitelnost sdělení. 

Čtvrtý blok: jak se dělá UX v České televizi a redesign CMS Kentico

Poslední blok začal Adam Fendrych s přednáškou o tom, jak se dělá UX v České televizi. UX tým se tam skládá ze tří designérů a jedné vizuální designerky. Úkolem týmu je postupně vylepšovat webové stránky České televize a zlepšovat uživatelské rozhraní některých jejích aplikací. I když si to každý vykládá trochu jinak, UX je podle něj o emocích a o uživatelském zážitku. Je chyba, pokud UX přijde na řadu až po vytvoření zadání; UX by mělo stát v prvopočátcích vývoje každého webu.

Další přednášející Petr Štědrý nám přišel ukázat, jak nemá vypadat inzerát na UX designéra:

 

Chtěl tím v podstatě říci, že UX designér není všeuměl/jednorožec a pokud by se měl zabývat vším tím, co je v daném inzerátu napsáno, ani jednu problematiku nebude zvládat na profi úrovni. Zbytek přednášky se Štědrý zabýval tím, jak je důležité ujasnit si cíle, a odpovědět si na otázky proč hledáme designéra a jakého designéra vlastně chceme.

Jako poslední se slova ujal Tadeáš Kubát z Kentica, což je brněnská firma vyvíjející systém pro správu obsahu. UX oddělení ve firmě vzniklo zhruba před dvěma lety a jeho úkolem se stalo redesignovat zastarávající UI systému. Tým při redesignu pracoval tak, že se dvakrát týdně scházel a po zbytek týdne se jeho členové věnovali výzkumu a testování samostatně. Pro vizuál vybrali tzv. skeuominimalismus, což je něco mezi skeuomorfismem a flatem, čili něco ála design produktů Googlu.

A to je konec přátelé...

Celá konference byla podle mě velmi zdařilá: od výběru přednášejících po bezproblémovou organizaci. Občas se sice ozývaly hlasy, že jsou témata stále příliš teoretická, nicméně takovým lidem bych doporučil spíš UX Monday nebo nově UX Brunch, což jsou akce zaměřené více wokrshopově a prakticky. Twitterové diskuse kolem konference lze najít pod hashtagem #UXkonference, fotogalerie pořadatelů jsou dostupné na webu


Hodnoťte: 12345

O autorovi

Michal Klajban

Michal Klajban

Michal se u nás specializuje na PPC a UX.


Zapojte se do diskuze







Fórum zatím neobsahuje žádné příspěvky.