Vstupní stránka jako klenot na vašem webu

29. 12. 2014 Jakub Křivánek

O úspěchu nebo neúspěchu komerční prezentace se rozhoduje často v prvních vteřinách návštěvy zákazníka. Pro nebo proti hraje řada faktorů a na dokonalý výsledek neexistuje osvědčený recept. Přesto je tu několik zásad, které vás, pokud je dodržíte, zřetelně odliší od velké části českého internetu.

Co je to vstupní stránka

Jako vstupní stránka bývá často nepřesně označována stránka titulní. I když je to samozřejmě možné (že všichni návštěvníci vstupují pouze na titulní stranu), kromě malých a jednoproduktových webů to nikdy není ideální řešení. V následujícím textu si řekneme proč. Jako vstupní se označuje každá možná stránka, která se zobrazí návštěvníkům jako první, ať už přijdou z jakéhokoliv zdroje – a podle toho by měla také vypadat.

Pravidlo osmi vteřin

Spolu s tím, jak se zrychluje internet, zmenšuje se i trpělivost jeho uživatelů. Pokud návštěvník vašich stránek během prvních několika vteřin (jedno jestli pěti nebo osmi) nezíská pocit, že je na správném místě, odchází a už se nevrátí. Proč je to špatně?

Každá návštěva vás stojí peníze

Každý návštěvník, kterého získáte pro svoji komerční prezentaci, vás ve výsledku stojí peníze. Buď si platíte za SEO a další formy online marketingu, nebo zisku relevantní návštěvnosti věnujete vlastní čas. Nikdy to ale není zadarmo a podle toho bychom se měli každým návštěvníkem zabývat – má vaše peníze (virtuálně) a může vám je vrátit a dát i více (někdy doslova, někdy opět virtuálně, protože ne všude je cílem prezentace skutečný obchod). Často ale s těmito virtuálními penězi, které jste věnovali na jeho získání, odchází bez užitku pryč.

Ujasněte si cíle

Když začnete na dvorku stavět psí boudu, málokdy vám z ní nakonec vyjde krytý bazén. Smějete se? Divili byste se, jak často se přesně toto stane s internetovými stránkami. O jejich účelu a náplni se často rozhoduje v průběhu realizace, nebo dokonce dodatečně, naráží se na technické komplikace a s pokrčením ramen se přijímají mnohá omezení. Takhle to ale nechcete.

Každý samostatný produkt by měl mít vlastní vstupní stránku

Struktura webu by měla už na papíře počítat se vstupními stránkami k jednotlivým produktům z vaší nabídky. Měla by počítat s tím, že se vaše nabídka časem rozšíří, třeba i na produkty, které dosud nesouvisí s vaším oborem. Ale to je příliš široké téma i pro tento článek. Stejně důležité, jako ujasnit si cíle celého webu, je stanovit si cíle na každé vstupní stránce.

Začneme od posledního kroku - konverze

Cílem každé návštěvy je nějaká předem připravená činnost – nejčastěji nákup, poptávka, kontakt na obchodníka, může to být ale také registrace k odběru novinek, stažení e-booku, v principu cokoliv, k čemu je potřeba návštěvníka přimět, aby byl účel stránek splněn. Že je možné tento krok učinit a kde se to dělá, to by měl návštěvník pochopit již během zmíněných prvních několika vteřin.

Argumentační fáze

Pokud se má návštěvník stát zákazníkem, musí úspěšně projít rozhodovacím procesem. Je pro mě daný produkt nebo služba to pravé a cenově výhodné? Pořídím to tady, nebo někde jinde? V tomto bodě je potřeba návštěvníka přesvědčovat, argumentovat tak, aby se s poskytnutými informacemi ztotožnil. Veďte s návštěvníkem pomyslný dialog, jako kdybyste ho obsluhovali u sebe v obchodě nebo v kanceláři, samozřejmě přiměřenými prostředky. Odpovídejte návštěvníkům na dotazy, které předpokládáte v jeho rozhodovacím procesu. Že to umíte, že skutečně poskytnete dostatek informací, by měl návštěvník opět vidět na první pohled.

První krok – záchyt

V našem chronologicky opačném pořadí se dostáváme k prvnímu kroku – co nám ze vstupní stránky udělá klenot? Okamžitý dojem. Jsem na správném místě, dostanu potřebné informace a čeká mě jen jednoduchý proces objednávky nebo kontaktu. Vzhled vstupní stránky by měl být dostatečně profesionální a na míru danému oboru, při tom by neměl splývat s ostatními – to je ovšem samostatné téma pro webdesign.

Kromě toho musí návštěvník v kostce dostat informace – co nabízíte, proč to má chtít a co se od něj očekává, aby to dostal. V tu chvíli ubíhá těch pět nebo osm drahocenných vteřin, které odlišují prosperitu od fiaska. Buď se návštěvník posune k dalšímu již dříve uvedenému kroku, nebo odejde.

Nejčastější chyby, kterých se vyvarovat

Určitě si řeknete, že námi sepsané informace nejsou ničím novým, že to přece dá rozum. Dodržujete to všechno ale na svých stránkách? Neplýtváte svými prostředky v málo efektivní komunikaci s návštěvníkem? Pojďme se podívat na několik křiklavých prohřešků, na které můžeme narazit na českém internetu:

  • Produkt nemá svoji vstupní stránku.
    Pokud máte na stránkách čalouněné židle smíchané s proutěnými křesly nebo ostrahu objektů spolu s kamerovými systémy, připravujete se o možné zdroje návštěv. Lidé očekávají na svůj dotaz ve vyhledávači konkrétní nabídku, stránku k danému tématu. Nechtějí hledat mezi produkty, o které neměli zájem. Stejně se na obsah webu dívají i vyhledávače a absence vstupní stránky vadí i při provozování placených reklam.
  • Dojem zadních dveří.
    Návštěvník by nikdy neměl mít pocit, že přišel k produktu zadními dveřmi, že k jeho pochopení nebo uvedení do problematiky musí listovat strukturou webu směrem nahoru a hledat, kde ho oslovíte s patřičnými informacemi. Vše potřebné musí být tam, kde se poprvé objeví návštěvník. Z titulní strany se k cílovému produktu prokousává jen část návštěvníků, někdy dokonce nepatrná.
  • K produktu chybí informace, nebo nestojí za čtení.
    Řada návštěvníků před splněním cíle stránek prochází nějakým rozhodovacím procesem (viz výše). Je velkou chybou, pokud k produktu neposkytujete potřebné informace nebo obtěžujete prázdnými frázemi a textem psaným pro klíčová slova.
  • Příliš komplikovaná objednávka nebo kontakt.
    Často se setkáte s případem, kdy po několika minutách pátrání a snad i nalezení správného kontaktu pro komunikaci s firmou zjistíte, že nefunguje kontaktní formulář, volané číslo neexistuje, nebo že je objednávka jištěna ochranou proti spamu, která vás pětkrát vrací zpátky. Je jasné, že v takovém případě se provozovatel webu může s penězmi od zákazníka rozloučit.

Shrnutí

Pravidla pro správné rozvržení vstupní stránky se skutečně odvíjí od selského rozumu a něčeho, co můžeme nazvat jako prostá hokynářská praxe – co byste měli umět nabídnout jako dobrý prodavač za pultem, musíte svým způsobem přenést i na své internetové stránky.

Vedle toho plní vstupní stránky i velice důležitou funkci v boji o pozice ve výsledcích vyhledávačů. Obě funkce se ale velmi prolínají a v ideálním případě mezi nimi nemusí být kompromis.

Tvorba stránek je práce na plný úvazek, stejně jako vaše vlastní odbornost, ať už prodáváte knihy, nebo nabízíte lekce jógy. Profesionálního výsledku dosáhnete zpravidla pouze tehdy, když se dané věci věnuje profesionál. V oblasti tvorby stránek a online marketingu nás neváhejte kontaktovat.


Hodnoťte: 12345

O autorovi

Jakub Křivánek

Jakub Křivánek

Kuba strašně rád získává nové informace z různých oborů a tak pro vás vytvoří skvělé texty nebo zoptimalizuje SEO.


Rubrika: Blog Tagy: Komentáře: (0)

Zapojte se do diskuze







Fórum zatím neobsahuje žádné příspěvky.