Vyhněte se při tvorbě webu základním SEO chybám

Pokud tvoříte webovou stránku za účelem podnikání, měli byste své kroky konzultovat s marketingovým poradcem, čili SEO konzultantem. Snaha ušetřit pár tisícovek vede k tomu, že se na českém internetu opakují některé zbytečné chyby. Pokud se například vyvarujete tří, které dnes zmíníme, budete hned na start.u o krok před konkurencí.

Malý důraz na nejdůležitější stránky

Než se pustíte do stavby svých stránek, měli byste si je namalovat na papír. Zní to jako vtip z doby děrných štítku a magnetických pásek, ale svým způsobem to tak dělají i špičkoví odborníci, jen místo papíru používají specializované aplikace. Struktura vlastních stránek rozkreslená do určitého “stromu” je velmi šikovný nástroj, nad kterým můžete uvažovat v dalších dvou krocích:

Rozmyslete si, na které stránky v obsahu potřebujete dostat nejvíce lidí. Jistě to může být v některých vzácných případech stránka “O nás”, kde detailně popisujete své začátky v garáži za domem, ale s největší pravděpodobností to budou produktové stránky - místo, kde nabízíte něco k prodeji, a kde se tento výrobek nebo služba dá koupit nebo objednat.

S myšlenkou na to, které stránky na webu vám vydělávají peníze, nakreslete nyní svůj web tak, aby byla vaše nabídka dostatečně vidět, a stránky s podpůrným obsahem (servis, reklamační řád, informace o dopravě, napsali o nás) měly své důstojné místo na očích, ale až ve druhé řadě.

Velmi častou chybou, která je někdy bohužel daná omezenými možnostmi redakčního systému stránek, je mít vše v jednom menu. 

O nás | Fotogalerie | Nákupní řád | Produkty | Doprava | Kontakt 

Co je na tomto menu špatně? To, co firma chce prodávat - Produkty, tvoří pouze jednu položku v menu vedle méně důležitých stránek. Produkty si zaslouží vlastní menu (primární) a zbytek podstatných informací patří do sekundárního menu, které by mělo být v hlavičce stránek, ale méně graficky výrazné. Existence stránky “Produkty”, která je nadřazená stránkám s konkrétní nabídkou, navíc škodí SEO, o komfortu zákazníků ani nemluvě. 

Nekonkrétní názvy oddělení

Váš web pravděpodobně nebude sloužit jen vašim vlastním zaměstnancům, kteří se ve vašem sortimentu perfektně vyznají. Dostanou se na něj i lidé, kteří potřebují během několika sekund pochopit, co nabízíte.

Stránka s vaším produktem by se měla jmenovat tak, jak se na ni nejčastěji budou lidé ve vyhledávačích ptát. Pokud by název nabízel více různých interpretací, buďte konkrétní. Nebojte se delších názvů oddělení a pokud se nevejdou do menu, buďte detailní alespoň v Title stránky, url adrese a hlavním nadpisu.

Není nic horšího, než když se například oddělení se zahradním nábytkem dělí na další oddělení s názvy “Dřevo”, “Plast” a “Kov”. Že při troše fantazie každý pochopí, o co jde? Jistě, ale vyhledávače fantazii nemají a nakonec ani člověk, co dumá nad výsledky vyhledávání.

snippet špatný

snippet lepší

Takto mohou vypadat dva rozdílné výsledky ve vyhledávači pro stejnou stránku prodávající dřevěný zahradní nábytek. Pokud nepojmenuteje oddělení na svém webu detailně a jednoznačně, nebudou ani na dobré pozici lákat k návštěvě. 

Slabý nebo okopírovaný obsah

Že byste si do webu měli napsat unikátní a kvalitní obsah, jste už určitě slyšeli. Že je to poněkud bezobsažná rada, nad kterou po chvilce dumání každý mávne rukou, je nám celkem jasné. Pokuste se ale udělat alespoň to minimum a nekopírujte texty z cizích stránek. Nejen že to není legální, ale vyhledávačům tím dáváte najevo, že pokud se vašim stránkám budou vyhýbat, ušetří si čas a námahu.

Že nemáte na psaní dlouhých textů talent ani čas a že je stejně nikdo nebude číst? Podívejte se na celou věc jinak: Jak uvažuje návštěvník vašeho webu?

  • Jedna skupina návštěvníků, nazvěme ji třeba “téměř rozhodnutí návštěvníci” má již o vašem produktu dostatek informací a rozhoduje se třeba mezi vámi a stejně dobrou konkurencí. Takový člověk nemá náladu si číst dvě A4 podrobného návodu, to je jasné. Zkuste mu nabídnout v detailu produktu jednu dvě krátké věty, které by ho měly definitivně přesvědčit. Dáváte prodlouženou záruku? Napište to. Je v místě, kam prodáváte zájezd, enormní počet slunečných dní? Stačí se o tom zmínit.

  • O krok pozadu je skupina návštěvníků, kteří “znají produkt, ale neví, kde si ho koupit”. Takoví mohou chtít z detailu produktu zabrousit ještě na podrobnější článek o jeho výhodách, nebo si u větší investice mohou chtít ověřit vaši důvěryhodnost na referencích. Tyto informace sice nepatří do míst, kde se první skupina rozhoduje o svém nákupu, ale přesně z těchto míst by na ně měl vést viditelný odkaz. Zde si zboží koupíte, nebo pokud chcete, zde si o něm můžete ještě něco přečíst.

  • O dva kroky nazpět je skupina návštěvníků, která je nejvíce opomíjená. Je celkem možné, že s nimi ve vašem oboru nepracuje dostatečně dobře vůbec nikdo a že to pro vás znamená šanci uspět. Jedná se o uživatele, kteří “znají svůj problém, ale dosud hledají vhodné řešení”. Tito lidé hledají odpovědi, proč jim jede pomalu počítač, vržou dveře od lednice nebo neodtéká odpad u dřezu. Najdou je možná někde na diskusních fórech, ale co kdyby ty odpovědi našli u vás?


Zásady pro srozumitelnější web nejsou žádná do žuly tesaná pravidla. Když se nad tím tak zamyslíte, odpovídají vlastně spíš selskému rozumu a snaze porozumět potřebám zákazníka. Ale o tom tak nějak marketing je, ne?

Autor: , 31. 5. 2015

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.