10 tipů pro texty, co prodávají

Na začátku června jsme vyrazili načerpat inspiraci na CopyCamp. Nachystali jsme pro vás 10 tipů, co posunou vaše copy schopnosti zase o kousek dál. Takže si ořežte tužku a přineste poznámkový blok – nebudete litovat! :)

1. EMOCE PRODÁVAJÍ

Ano, je to tak. A může za to náš mozek. Příběhy si snáze zapamatujeme, probouzí naši představivost a přitahují pozornost. Zadejte čtenáři hned v úvodu činnost/úkol, překvapte ho neobvyklým sdělením, probuďte jeho smysly nebo zkombinujte různé literární žánry. Věřte nebo ne – emotivnost textu jde i změřit – vyzkoušejte Headline Analyzer.

2. MĚŘTE KVALITU TEXTŮ SPRÁVNÝMI METRIKAMI

Scrollování, kopírování textu, interakce se sociálními pluginy nebo skutečný čas strávený na stránce jsou rozhodně relevantnější než bounce rate/average session duration z Google Analytics. S chytrým skriptem od Luboše Květa změříte i další užitečné ukazatele – stačí si ho jen stáhnout a vložit na web.

3. ZAPOJTE DO COPY I DROBET SEO

Pro synonyma nepotřebujete samostatné vstupní stránky, zato záložky produktů v e-shopu si vlastní URL zaslouží. Pro duplikace textů v kategoriích, štítcích, filtrech a názvech produktů není v kvalitním SEO místo. Google miluje strukturovaná data (hodnocení, recenze, hlasy, cena apod.) jako součást výsledků vyhledávání, ale skryté části textu a vše umístěné za mřížkou (#) ignoruje. Obrázky, manuály, videa či navigaci bychom rovněž neměli opomíjet.

4. NA DETAILECH TAKY ZÁLEŽÍ

Taky vás štve 404? Udělejte svou chybovou stránku zábavnou a užitečnou – vtipně se omluvte a přidejte rozcestník. Máte na webu našeptávač vyhledávání? Ukažte uživatelům způsob, jak váš obsah správně vyhledat. Pobavte návštěvníky e-shopu vtipným opuštěným košíkem nebo buďte kreativní v názvu svého kontaktního e-mailu.

5. ZKUSTE LINKBUILDING I NA SVÉM WEBU

Interní odkazy jsou důležité. A pokud jsou navíc i užitečné, mají je rádi jak vyhledávače, tak uživatelé. Oprostěte se od myšlenky, že všichni potřebují vidět vše. Pohrajte si s linky tak, aby dávaly smysl a objevily se vždy jen tomu, koho navedou ke správnému cíli.

6. I POPISKY V E-SHOPU MAJÍ SVOU CÍLOVOU SKUPINU

Kdo říká, že popisky kategorií nebo produktů v e-shopu musí být nudné? I tady můžete psát vlastní příběh plný emocí. Nezapomínejte, že text píšete pro lidi, ne pro vyhledávače. Pokud prodáváte dámské kabelky Louis Vuitton, Chanel, Dior, Prada nebo Gucci., proč by nemohly spadat do sekce „Luxusní kousky, co si zamilujete“?

7. CHYBÍ VÁM INSPIRACE? VŽIJTE SE DO ROLE UMĚLCE!

Využijte při psaní improvizační techniky divadelních herců, literární žánry spisovatelů nebo inspirativního nadání malířů. Podpořte kreativitu asociacemi, vyžeňte vnitřního policajta z hlavy, zkuste napsat článek jako detektivku a malujte si své příběhy. Výsledek vás překvapí!

8. UŽITEČNOST A EXKLUZIVITA JE LECKDY DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ ZÁBAVA

O funkčnosti strojů, montování oken nebo specifických vlastnostech šroubků toho moc vtipného nenapíšete. A to je dobře! Pokud píšete o technických věcech nebo pro úzce zaměřenou cílovou skupinu, vyhněte se populární literatuře. Tady totiž prodává užitečnost informací a jejich exkluzivita. A i když vám můžou takové texty připadat nudné, nenechte se tím ovlivnit - jak říká Martin Brablec: "Pro někoho je tahle nuda celý svět!"

9. KONVERZNÍM PRVKEM NEMUSÍ BÝT VŽDY TLAČÍTKO

Nepodceňujte A/B testing u konverzních prvků – někdy totiž za desetiprocentní nárůst poptávek/prodejů může jen jediné slovo. Zkuste vyměnit „Doporučujeme“ za „Nejprodávanější“ nebo „Skladem“ za „Zítra, 18. 6. 2016, u vás doma“. Co takhle k tlačítku pro přihlášení se k newsletteru dodat „Ano, přihlas mě!“, nebo hned pod článek umístit větu „Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku!“ Obrázek vydá za tisíc slov – zkuste se čtenářem komunikovat poutavým bannerem nebo chytlavou fotografií s claimem.

10. I COPYWRITER MUSÍ ZNÁT SVOJE PRÁVA A POVINNOSTI

Věděli jste, že si jako copywriter můžete zvolit i uměleckou dráhu nebo se dožadovat dodatečné finanční odměny, pokud váš text vydělá za pár dní víc než vy měsíčně? Trvejte na autorství text všude, kde to je aspoň trochu možné. Dejte si ale pozor při tvorbě sloganů – mnohdy jsou totiž i jen jejich části ochrannou známkou konkurenta. Chcete parazitovat na reklamě svého největšího obchodního protivníka? Pokud vás při tom nechytí a nezažaluje, jste z obliga. Pokud něco takového uděláte omylem, kontaktujte poškozeného předem a  domluvte se s ním na podmínkách – rozhodně na tom budete líp než následně u soudu… :)

Článek shrnuje to nejdůležitější, co jsme si z CopyCampu odnesli my. Vycházeli jsme z přednášek Filipa Kahouna, Liboše Květa, Honzy Kvasničky, Pavla Ungra, Martina Brablece, Pavla Kropáčka a divadelního dua – Andrey Moličové a Tomáše Jirečka.

Pokud vás témata zajímají více do hloubky, přečtěte si podrobnější článek na mém blogu – CHCI SI PŘEČÍST CELÝ ČLÁNEK.

 

Autor: , 17. 6. 2016

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.