Uživatelské testování

Přemýšleli jste někdy, jak se návštěvníkům používají vaše webové stránky nebo zda se jim pohodlně nakupuje na vašem eshopu? Použitelnost webu (usability) patří mezi hlavní faktory ovlivňující úspěšnost webových stránek. Pokud se návštěvníci na vašem webu nevyznají a špatně se jim používá, rozhodně u vás nenakoupí. Pomocí uživatelského testování vám pomůžeme odhalit nejvýraznější chyby, se kterými se návštěvníci na webu potýkají.

Máte zájem o uživatelské testování, nebo chcete více informací? Napište nám!


Co je to použitelnost webu

Použitelnost webových stránek spadá do oblasti tvorby webových prezentací. Zabývá se především tím, jakým způsobem návštěvník používá (nebo bude používat) webové stránky. Tedy jak jsou pro něj srozumitelné, přehledné nebo jak rychle se na nich orientuje. Dále zda rozumí jejich navigačním prvkům nebo zda je schopen snadno nalézt klíčové informace. Použitelnost zároveň nabízí soubor pravidel a postupů, které umožňují zlepšit uživatelský komfort webu.

Použitelnost webu je klíčová především pro komerční webové stránky, neboť ovlivňuje jejich obchodní úspěšnost. 

Jak probíhá uživatelské testování

Uživatelské testování spočívá v otestování použitelnosti webu na reprezentativní skupině běžných uživatelů internetu, které jednotlivě sledujeme při práci a používání vašich webových stránek.

Držíme se ověřeného postupu:

  1. Než začneme web testovat, detailně se seznámíme s jeho cíli, obsahem a funkcemi.
  2. Připravíme sadu úkolů, které simulují běžné uživatelské úkony na webu či eshopu.
  3. Zajistíme reprezentativní vzorek běžných uživatelů internetu (3 – 6 uživatelů), který co nejvíce odpovídá skutečným uživatelům vašeho webu. Uživatelské testování je kvalitativní výzkum, 5 uživatelů tak bezpečně odhalí 80 % chyb v použitelnosti.
  4. Provedeme uživatelské testování. Při něm každý z vybraných uživatelů plní samostatně zadané úkoly. Při používání webu uživatele pečlivě pozorujeme, klademe mu doplňující otázky a všechny podstatné události zapisujeme. Celý průběh testování také nahráváme, případně zaznamenáváme pohyb kurzoru myši po webu.
  5. Po testování shrneme všechna zjištění do závěrečné zprávy. V dokumentu naleznete odhalené chyby i soubor nejdůležitějších doporučení, jak je nejlépe odstranit. Zároveň vám předáme i záznam z uživatelského testování.
  6. Odhalené chyby i související doporučení s vámi rádi probereme a případné úpravy webu zrealizujeme.

 

Co vše lze uživatelsky testovat

Testovat lze takřka vše, od prvotní idey webu vizualizované na papíře, přes wireframe webu a interaktivní prototyp webu, až po grafický návrh nebo plně funkční hotový web. Čím dříve s testováním začnete, tím použitelnější váš web bude.

V čem je testování přínosné

Některé základní chyby v použitelnosti webu vám pomůžeme odhalit i bez uživatelského testování. Množství věcí je však u každého webu zcela individuálních a žádný odborník je nedokáže všechny nalézt. Zato běžní uživatelé ano. Uživatelské testování vám přinese pohled na webové stránky očima zákazníků a odhalí potenciální problémy při jejich používání.

  • Odhalíte chyby v použitelnosti. Pokud něco dobře znáte a jste s tím spokojení, těžko hledáte nějaké chyby. U webu to plátí dvojnásob.
  • Zjistíte, jak se váš web používá skutečným uživatelům. Uživatelské testování odhalí problémy webu, se kterými se dnes a denně potýkají vaši potenciální zákazníci.
  • Získáte více nových zákazníků. Uživatele již neodradíte od nákupu špatně viditelným tlačítkem „objednat“ nebo nepřehledným „nákupním košíkem“. Váš web nebude uživatelům klást zbytečné překážky, bude přívětivý a dobře použitelný.
  • Zásadní problémy snadno odstraníte. Upozorníme vás na hlavní problémy v použitelnosti, se kterými se uživatelé nejčastěji potýkají. Navrhneme jednoduchá opatření k jejich odstranění.
  • Pomůžeme vám rozvíjet web správným směrem. Realizace nového webu, případně redesign starého, je náročný proces. Uživatelské testování vám ukáže, na co se na webu primárně zaměřit nebo kde jsou rezervy v použitelnosti.

Kolik vás to bude stát

Uživatelské testování je velice individuální záležitost. Na ceně se proto domluvíme při osobní konzultaci, kde detailně probereme zaměření, cíle, rozsah a průběh uživatelského testování. neváhejte nás proto kontaktovat prostřednictvím formuláře níže.

Využijte spolu s Uživatelským testováním

Získané certifikáty
  • Google Analytics IQ
  • Google Advertising Professional
Uživatelské testování

Neustále rozšiřujeme databázi testerů a hledáme nové zájemce, kteří mají chuť účastnit se uživatelských testů webových stránek našich klientů.

> Zaregistrujte se do naší databáze