Zakázané uvolnění v reklamě aneb úzké mantinely práva v reklamě

S reklamou v různých podobách se denně setkáváme všichni. Málokdo si však uvědomuje, o jak „exaktní“ vědu svým způsobem jde. Věděli jste například, že je v reklamě celoročně zakázáno používat výrazy jako „olympiáda“? Že ne? Nevadí, právě proto Vám přinášíme souhrn toho nejdůležitějšího z práva v reklamě!

Pravidla olympiády

Všichni jsme si určitě všimli, že se poslední dobou ve Sportovních novinách nezvykle často zabývají olympiádou. Skutečnost je taková, že začátek 23. olympijských her je na spadnutí a je proto dobré vědět, co to pro nás „markeťáky“ přináší. Ne všichni totiž vědí, že využívat jakoukoliv symboliku olympiády pro komerční účely je bez povolení olympijského výboru zakázáno. Zákaz se týká všeho od symbolů, vlajky, hymny až po jakékoliv výrazy spojené s olympiádou. 

Výše zmíněné se samozřejmě týká také sociálních sítí. Dejte si proto pozor komu na své firemní facebookové stránce vyjadřujete během olympiády podporu. Jakákoliv podpora je dle pravidla číslo 40 totiž zakázána a to i v případě, že jste sportovcům sponzor. 

Pravidla copywritingu

Své vlastní pravidla má také copywriting. Při tvorbě reklamních textů je totiž povoleno pouze čerpat inspiraci z jiných zdrojů, všechno ostatní je považováno za plagiátorství. Holt není copy jako kopi.

Další zakázanou praktikou copywritingu je využívání cizích výrobků či služeb v textu. Ačkoliv se to může často zdát jako výborný nápad, raději si to dvakrát rozmyslete. Takový počin může být často považován za nekalou soutěž. A to za to opravdu nestojí!

Říkáte si, jak Vám v kampaních fungují inzeráty nabízející dopravu ZDARMA? Lidé na takové slovo totiž slyší. Dejte si však pozor, jestli službu či výrobek opravdu dodáváte zdarma a neskrývá se za tím nějaký háček. Dle zákona o ochraně spotřebitele je totiž jakékoliv klamání zákazníka ZAKÁZÁNO! Od nepaměti se říká, že s poctivostí se nejdál dojde, zaujměte proto své zákazníky raději některým z 10 tipů pro texty, které prodávají.

Pravidla sociálních sítí

Pro podnikatele a firmy je v dnešní době účet na sociálních sítích téměř povinností. Víme ale vlastně jak se na nich můžeme chovat? Zvláštní pozornost by měla být věnována obrázkům a videím. Typicky se každá firma na svém Facebooku snaží pochlubit dobře uspořádanou konferencí. Dejte si ovšem pozor na to, abyste v takovémto případě měli souhlas všech těch, kteří se na fotce nebo videu mihnou.

To nás přivádí k problematice sdílení videí ze sítě YouTube na komerčních sociálních sítích. Pokud totiž na svém komerčním účtu taková videa sdílíte, porušujete tím pravidla YouTube. Platí to i pro videa z  vlastního kanálu. 

 

NÁŠ TIP: Přibylo Vám po tomto článku pár šedých vlasů na hlavě? Pokud se neorientujete ve změti zákonů, nezoufejte. Připravili jsme pro vás kurz Právo v reklamě, který Vám všechny pochyby a nejasnosti pomůže objasnit. Více informací na webu SOVA STUDIO

Autor: Martin Brázda, 7. 2. 2018

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.