Faktory ovlivňující SEO a jak na ně vyzrát

Možná už jste si někdy položili otázku, proč se vám po zadání dotazu ve vyhledávačích zobrazí na prvním místě konkrétní stránka. Faktorů ovlivňujících SEO je obrovské množství, ale oficiálně nejsou známy. Představíme si ty, o kterých víme, a povíme si, jak je správně využít pro náš prospěch.

Dva druhy faktorů

SEO se dělí na dvě skupiny, a to na on-page SEO a off-page SEO. Je to jednoduché – on-page SEO je v českém překladu „na stránce“ a off-page SEO „mimo stránku“. První jmenovaná skupina tak zahrnuje faktory, které se po technické a obsahové stránce objevují na vašem webu, tedy například články nebo obrázky. 

Technická stránka je složitější, jelikož označuje to, co se děje na pozadí webu a má dopad na roboty. Už při tvorbě webu je tedy nejlepší zapojit SEO specialistu. 

V tomto článku se proto budeme zabývat stránkou obsahovou, které můžete svou péči věnovat i vy sami. Ze skupiny off-page SEO poté zmíníme linkbuilding neboli zpětné odkazy vedoucí na váš web.

Jak začít se SEO

Pokud se SEO teprve začínáte, mezi základní kroky patří zpracování analýzy klíčových slov, úprava informační architektury a poté obsahový plán.

Klíčová slova

Klíčová slova jsou základem úspěšné optimalizace pro vyhledávače. Jsou to právě ona, která dávají robotům (a také uživatelům) vědět, že zrovna váš web obsahuje to, co hledají. První fází tedy bude analýza klíčových slov – musíte zjistit, jaká slova lidé používají. 

Díky analýze klíčových slov(KWA), zjistíte, jak se chovají vaši potenciální zákazníci při vyhledávání a jak vytěžit ze SEO maximum. Z analýzy získáte fráze, které vaše cílová skupina hledá, nebo také poznáte v jakých segmentech je největší potenciál. Je to základní dokument pro vaši práci.

U klíčových slov je důležitých několik věcí:

  • Hledanost - tedy jak často je lidé vyhledávají
  • Konkurence
  • Relevance - je důležité, aby vaše klíčová slova odpovídala tomu, co nabízíte

Úprava informační architektury webu

Tento krok souvisí s klíčovými slovy, protože právě díky návrhu informační struktury naplníte jejich potenciál. Návrh informační struktury označuje strukturu rozložení vstupních stránek na webu a jejich vzájemnou provázanost. Odměnou za tento úkon vám bude to, že se uživatelé i roboti dostanou jednoduše ke všem důležitým informacím. 

Tvorba obsahového plánu

Při tvorbě obsahu se neobejdete bez plánu, v rámci kterého se rozhodnete, jaké texty s jakými klíčovými slovy je vhodné vytvořit. Při tvorbě obsahu myslete na to, abyste popsali komplexně celé téma – na jedné stránce odpovězte na všechny otázky k danému tématu, díky čemuž udržíte návštěvníka na stránce déle. Také nezapomínejte brát na zřetel komu radíte, proč a co mu chcete sdělit.

SEO

On-page SEO - na co myslet v rámci obsahu

Co s klíčovými slovy

A vracíme se zpět ke klíčovým slovům. Už jste si určili, jaká použijete, ale také musíte vědět, kam je vhodné je v obsahu vložit. Klíčová slova bychom do textu neměli vkládat na sílu - pokud píšeme článek na vybrané téma, v textu se nám budou objevovat přirozeně.

Přece jen jsou ale místa, kde bychom na  ně neměli tak úplně zapomenout. Můžete je tedy vložit do nadpisu článku, do prvního odstavce, několikrát do textu, do podnadpisu v článku a do meta popisku. Pokud poslední zmíněný pojem neznáte, jedná se o text zobrazující se ve výsledcích vyhledávání pod nadpisem. Meta popisek by měl obsahovat klíčové slovo, ale také by měl být napsaný tak, aby lidi motivoval ke kliknutí.

Obrázky

Obrázky představují skvělý způsob, jak čtenáře zaujmout nebo mu názorně ukázat, co máte na mysli. Nicméně aby i obrázky na vašem webu byly pro SEO co nejpřívětivější, myslete také na jejich název či popisek. Název obrázku je ve formátu název.jpg - obrázek pojmenujte trefně (tedy ideálně zahrnte klíčové slovo) a nezapomeňte vložit i alternativní popisek obrázku (alt). 

Jak vypadá kvalitní text

Text by se neměl dobře číst jenom čtenářům vašeho webu, ale také vyhledávačům. Ty preferují, pokud má váš text více než jednu normostranu (tedy 1800 znaků). Myslete na to, aby článek obsahoval komplexní informace o tématu – tedy když používáte odborné termíny, tak uveďte jejich vysvětlení, a to buď ve slovníku nebo v pododstavci. Texty uměle neprodlužujte a vyhněte se duplikování obsahu.

Off-page SEO a linkbuilding

Jedním ze základních pilířů SEO je linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů. Ve zkratce se jedná o budování reputace/autority webu, protože pokud se na váš web někdo odkazuje, berou to vyhledávače jako doporučení - tedy že nabízíte zajímavý a relevantní obsah. Mějte na paměti, že se jedná o dlouhodobou činnost a je dobré mít zpracovanou komplexní strategii. 

Kvalita nad kvantitou?

Při pořizování zpětných odkazů myslete spíše na kvalitu, než na kvantitu. Vyhodnocovat jen počet odkazů totiž nestačí - při odkazování se z jedné stránky na druhou přenáší určitá hodnota, proto je důležité hledat odkazy z relevantního obsahu. Čím vyšší autoritu má web, ze kterého vede odkaz, tím větší hodnota se přenese i na náš web.

Nezapomeňte na interní odkazy

O interním prolinkování jsme psali už v minulém článku, ale je dobré si to připomenout. Jedná se o odkazy, které navigují uživatele, ale i roboty vyhledávačů, skrze váš web. Pokud na nějaké stránky v rámci interního prolinkování zapomenete, vyhledávače se k nim vůbec nemusí dostat.

 

Pokud přemýšlíte nad SEO nebo byste se do něj rovnou chtěli pustit, dejte nám vědět. Rádi vám pomůžeme.

Autor: Denisa Kupsová, 28. 3. 2022

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.