Jak opravit značení organické návštěvnosti ze Seznamu

Možná jste si všimli, že se v některých Google Analytics účtech začala snižovat návštěvnost ze zdroje seznam/organic, ale obrovskou rychlostí začala narůstat návštěvnost ze search.seznam.cz/referral. Proč to nastalo a jak to opravit?

Proč k tomu dochází?

Důvodem jsou změny v prohlížeči Chrome od verze 85 - pokud přejdete z jedné domény na druhou, dochází k oříznutí URL jen na doménu. Google Analytics pak přijde o část informace (parametr q, který obsahuje vyhledávací dotaz), pomocí které v minulosti rozpoznal návštěvnost z organického vyhledávání. 

Část návštěvnosti z organického vyhledávání (zejména ze Seznamu, ale objevuje se např. i u zdroje Centrum) se začala chybně propisovat jako návštěvnost z odkazů (tedy referral).

 

Jak to opravit?

V Google Analytics je třeba nastavit filtry - např. podle Marka Leciána, které najdete popsané níže. Filtry budete potřebovat dva - první změní medium z referral na organic, druhý mění zdroj ze search.seznam.cz na seznam. Při nastavování filtry neprohazujte, protože záleží na jejich pořadí.

Nastavení filtrů najdete v administraci Google Analytics - na úrovni výběru dat - v kolonce Filtry. 

První filtr: opravuje medium

  • Vyberte typ filtru: vlastní, typ vlastního filtru: pokročilé.
  • V části "Pole A -> Výpis A" vyberte v rozbalovacím menu Zdroj kampaně a zadajte: ^search\.seznam\.cz$
  • V části "Pole B -> Výpis B" vyberte v rozbalovacím menu Médium kampaně a zadejte: ^referral$
  • V části "výstup do -> konstruktoru" vyberte v rozbalovacím menu Medium kampaně a zadejte: organic
  • Zaklikněte položky: Pole A je povinné. Pole B je povinné. Přepsat pole výstupu.
  • Nezapomeňte na tlačítko Uložit.

Druhý filtr: opravuje zdroj

  • Vyberte typ filtru: vlastní, typ vlastního filtru: pokročilé.
  • V části "Pole A -> Výpis A" vyberte v rozbalovacím menu Zdroj kampaně a zadajte: ^search\.seznam\.cz$
  • V části "Pole B -> Výpis B" vyberte v rozbalovacím menu Médium kampaně a zadejte: ^organic$
  • V části "výstup do -> konstruktoru" vyberte v rozbalovacím menu Zdroj kampaně a zadejte: seznam
  • Zaklikněte položky: Pole A je povinné. Pole B je povinné. Přepsat pole výstupu.
  • Nezapomeňte na tlačítko Uložit.

Filtry budou vypadat takto:

Filtry opravující značení organické návštěvnosti ze Seznamu

Filtry v Google Analytics neopraví historická data - změna se projeví až od okamžiku, kdy filtry nastavíte. Díky oříznutí URL také nezískáte informace o vyhledávacích dotazech (i když bude návštěvnost již správně přiřazena pod seznam/organic).

Autor: Tým SOVA NET, 22. 8. 2021

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.