SEO aneb ta tři kouzelná písmenka v online marketingu

Představte si, že si chcete koupit novou knihu své oblíbené autorky. První co vás napadne bude napsat její jméno a název knihy do vyhledávače. Na stránce vám vyjede několik výsledků, vy kliknete na ten první a ocitnete se na e-shopu s knihami. Proč se stránka zobrazila v organickém vyhledávání jako první? Protože byla vyhledávačem vyhodnocena jako nejrelevantnější. A právě tím, jak se dostat na první příčky výsledků vyhledávání se zabývá SEO. Jak funguje a proč byste ho neměli podceňovat?

Jaký má SEO cíl?

Jak jste již určitě pochopili, cílem je na vaši stránku dostat prostřednictvím organického vyhledávání co největší množství návštěvníků, po kterých chcete nějakou aktivitu. Ať už zmíněné zakoupení knihy, zarezervování pokoje ve vašem hotelu nebo využití vašich kadeřnických služeb. SEO vám tedy pomůže s tím, abyste byli ve výsledcích vyhledávání dohledatelní

Na rozdíl od placené reklamy ve vyhledávání, u které byste za každý proklik na stránky platili (PPC reklama od pay per click), se za zobrazení v organickém vyhledávání neplatí – byla by tedy škoda ho naplno nevyužít.

Jak to vlastně funguje?

Velkou roli zde hrají vyhledávací roboti. Ti totiž pro vyhledávače jako je Google či Seznam prochází stránky na webu, shromažďují informace o jejich obsahu a následně je indexují. 

Indexovací roboti stránky analyzují a vyhodnocují na základě mnoha hodnotících faktorů nebo signálů. Na jejich základě určí pořadí stránek ve výsledku vyhledávání pro konkrétní vyhledávací dotaz či frázi.

seo

Pracanti roboti a jejich postupy

Kategorizace obsahu webu

Zajímá vás jak roboti kategorizují obsah webu? Stručně řečeno: chodí k vám na pravidelné návštěvy. Proto je žádoucí jim nabízet nový obsah, tedy psát svůj blog či přidávat nové aktuality. 

Pokud totiž přijde robot po týdnu a nezaznamená u vás žádnou změnu, může se frekvence jeho návštěv prodlužovat, a to klidně až na měsíc. Zaindexování nového obsahu pak může trvat velmi dlouhou dobu. Ale pozor: nabídněte robotovi něco nového, tedy nepřidávejte duplicitní obsah – vyhodnotil by to totiž tak, že už ho má, a tedy ho indexovat nepotřebuje.

Jak roboti prochází web?

Roboti prochází stránky přes odkazy, tedy přes interní prolinkování webu. Znamená to, že roboti nevnímají web jako komplex, ale postupně ho prochází. Aby toho byli schopní, musíme jim to dovolit – tedy dávat do textu interní odkazy

Interní odkazy jsou hypertextové odkazy, které odkazují na stránky na stejné doméně – například když ze stránky kategorie budete odkazovat na konkrétní produkt na svém webu. Interní odkazy pomohou nejen vyhledávačům, ale také návštěvníkům, jelikož oběma umožňují jednodušší pohyb na webu.

Jak funguje vyhledávání Google?

Každý vyhledávač pracuje s hodnocením relevance stránek, které tvoří na základě mnoha faktorů. Výsledky vyhledávání se na jejich základě seřadí podle hodnocení stránek od nejvíce relevantních po ty nejméně. Jak to funguje u nejpopulárnějšího vyhledávače Google?

Google si při hledání nejrelevantnějších výsledků vyhledávání klade okolo dvou set otázek. Například: kolikrát se na stránce nachází klíčová slova, jestli jsou klíčová slova v nadpisu, v URL nebo těsně vedle sebe a jestli stránka obsahuje synonyma klíčových slov. 

Důraz je kladen i na kvalitu stránky – Google se zajímá o to, zda je stránka z kvalitního webu nebo se jedná o spam. Hodnotí se také důležitost webu podle počtu odkazů, které na web odkazují zvenčí. Google všechny faktory zváží a vyhodnotí, aby se vám mohly na stránce zobrazit výsledky vyhledávání na váš dotaz.

 

V příštím článku se dozvíte, jaké faktory SEO ovlivňují a jak ho využít pro svůj prospěch.

Autor: Denisa Kupsová, 27. 3. 2022

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.