Jak zkrotit stránky s chybou 404

1. 07. 2013 Michal Klajban

S chybou typu 404 (tzv. čtyřistačtverka) se uživatelé internetu setkávají zcela běžně. Znáte to: plni nadšení a nadějí kliknete někde na odkaz, začne se načítat stránka a… nic. Stránka nebyla nalezena. Můžete mít jednostránkový web a stejně se vám bez problémů stane, že budou návštěvníci k vám na web chodit na stránku s kódem 404. Čtěte dále a dozvíte se, jaké jsou příčiny vzniku chybových stránek, jak udělat vše pro to, abyste jim předcházeli, a jak si stránku s kódem 404 přizpůsobit tak, abyste minimalizovali situaci, kdy uživatel stránku okamžitě zavře a jde raději jinam.

Park Jae-sang jako strážce čtyřistačtverky

Jak funguje stránka 404

V první řadě je třeba napsat, že „čtyřistačtverka“ není ve skutečnosti stránka, ale číslo HTTP protokolu. Chybový protokol 404 je jen jedním z mnoha, se kterým se lze na webu setkat, nicméně patří k těm nejběžnějším. Abych to nekomplikoval, budu se dále zabývat pouze protokolem 404.

Princip „fungování“ stránky kódu 404 je jednoduchý:

  • 1) klient odešle požadavek na webový server (napíšete do prohlížeče URL adresu nebo kliknete na hypertextový odkaz),
  • 2) server je nalezen, ale stránka není momentálně k dispozici (web tam je, ale daná stránka ne),
  • 3) server odpoví kódem 404 (zobrazí se vám hláška o tom, že stránka nebyla nalezena).

Vznik chyb 404

Existují dvě nejčastější příčiny vzniku stránky kódu 404:

  • dostali jste se na stránku, která byla smazána (např. starý produkt v e-shopu) nebo přesunuta, resp. přejmenována (např. někdo přejmenoval produkt ve vašem administračním systému a s ním se přejmenovala i adresa URL),
  • v URL adrese je překlep.

Co se týče prvního případu: některé CMS systémy vybírají název URL adresy podle názvu stránky (v případě e-shopů to je název produktu), který zadáte v administračním rozhraní. Pokud se později rozhodnete stránku či produkt z jakéhokoli důvodu přejmenovat, je možné, že se s ním přejmenuje i adresa URL. Novější verze nejčastěji používaných CMS to už nedělají, nicméně nikdy není od věci to zkontrolovat.

Důvody překlepu v URL adrese bývají prosté: adresu někdo opisoval ručně a udělal v tom chybu (např. www.sobanet.cz), adresa obsahuje na začátku nebo konci znak navíc nebo naopak znak postrádá (typicky např. ww.sovanet.cz nebo www.sovanet.cz/) – závorka nebo další interpunkční znaménka na konci adresy bývají častou příčinou zobrazení stránky s kódem 404!).

Před lety některé weby řešily chybové stránky tzv. soft 404, což je univerzální přesměrování všech uživatelů na domovskou stránku na místo zobrazení stránky kódu 404. Jelikož je takové řešení matoucí pro uživatele, Google už před lety označil takové řešení za nepatřičné. Problém je tedy třeba vyřešit jinak: nalezením chybových stránek a jejich likvidací.

Hon na čtyřistačtverky

Když hovořím o „nalezení chyby 404“ na vašem webu, mám tím na mysli nalezení odkazu na stránku webu, která už není funkční. Jak ty chyby naleznete? Použít můžete některé z těchto nástrojů:

  • Nástroj pro webmastery – nejjistější způsob, jak poznat vnitřní zranění, je zeptat se doktora. Google Webmaster Tools je nejspolehlivější nástroj, jak zjistit nefunkční linky na vašem webu. Oproti jiným nástrojům je jeho nesporná výhoda v tom, že vám dokáže zobrazit i odkazy, které vedou na vaše stránky z webů třetích stran. Díky tomu můžete podchytit více nefunkčních odkazů, než z jiných nástrojů. Nevýhodou nástroje je v tom, že jeho nasazení na web vyžaduje zásah webmastera, který přidává na web potvrzovací kód. Z různých důvodů to někdy není možné.
  • Xenu – klasický nástroj webového analytika. Jeho velká výhoda je v tom, že je volně dostupný a zdarma. Stačí zadat URL adresu vašeho webu a Xenu se už postará. Na rozdíl od Nástroje pro webmastery se jedná o desktopovou aplikaci.

Screenshot Xenu

  • Screaming Frog Seo – i když se jedná o jinak placený nástroj, podporuje analýzu 500 stránek zdarma. Běží na desktopu, ideální pro malé až středně velké weby.

Screenshot Screaming Frog SEO Spider 

Vedle zmíněných nástrojů existuje celá řada online nástrojů i desktopových aplikací, které vám pomohou chyby na vašem webu nalézt. Vystačit byste si ale bohatě měli s výše zmíněnými.

Likvidace aneb chyba 404 & SEO

Máte seznam všech chybových stránek? Výborně, nakopírujte si je do excelové tabulky. Ke každé nefunkční stránce zkuste přiřadit odpovídající fungující stránku, na kterou později vytvoříte přesměrování a uživatelům tak bude zobrazena stránka, na kterou měli namířeno. Je možné, že brzy zjistíte, že ne každá nefunkční stránka má svůj funkční ekvivalent na současném webu. Důvod je prostý: jedná se o smazanou stránku (nejčastěji produkt), která už pro vás nebyla aktuální. Co s tím? Názorů je více než SEO konzultantů a jednoznačnou odpověď nečekejte. I když je nutné postupovat případ od případu, držte se několika zásad:

  • Přesměrování nefunkčních stránek na nová umístění vždy provádějte pomocí stavového protokolu 301 (Moved Permanently), pokud nemáte speciální důvod použít přesměrování 302 (Moved Temporarily). Pouze přesměrování 301 zachovávají předchozí hodnocení vaší stránky.
  • Přesměrovávejte vždy na co nejrelevantnější stránku, případně co nejbližší kategorii. Počítejte s tím, že pokud budete přesměrovávat nefunkční odkazy na domovskou stránku, Google může takové stránky odstranit z indexu.

Takový Cyrus Shepard radí, že jestliže máte na webu nefunkční stránku s velmi nízkým traffikem, která už pro vás není relevantní, není problém ji vůbec nepřesměrovávat. Ostatně součástí přirozeného portfolia zpětných odkazů jsou odkazy všeho typu, proč ne pár zastaralých nefunkčních odkazů?

Takže zpět k vaší excelové tabulce. Díky výše zmíněným odstavcům jste už rozhodli, které odkazy kam přesměrovat. Nyní je potřeba přistoupit k samotné realizaci: v lepším případě máte webmastera, který se vám stará o web. V tom horším to zbude na vás. A jelikož existuje více způsobů, jak to provést a zároveň už všechny byly popsány lépe, než bych to svedl já, přečtěte si o tom raději jinde.

Na závěr nezapomeňte zkontrolovat, zda bylo přesměrování provedeno dobře. Použít můžete např. Redirect Detective, který je dostupný online. Pro uživatele Google Chrome doporučuji doplněk do prohlížeče Redirect Path, který je schopen ihned identifikovat typ přesměrování.

Personalizace

Jak na vás působí standardní chyba 404? V lepším případě nijak. Personalizovaná stránka s kódem 404 patří už ke standardům každého slušného webu. Klíčové zásady pro stránky s chybou 404 shrnuje ve své nápovědě i Google, který ve zkratce doporučuje následující:

  • Sdělte vstřícně návštěvníkům, že požadovaná stránka nebyla nalezena.
  • Upravte stránku kódu 404 do grafického stylu vašeho webu.
  • Přidejte do stránky odkaz na domovskou stránku webu, případně další odkazy na oblíbené stránky vašeho webu.
  • Dejte uživatelům možnost jednoduše nahlásit nefunkční stránku.
  • Zabraňte indexaci smazané stránky vyhledávacími roboty.
  • K personalizaci můžete použít widget v Nástrojích pro webmastery.
  • Informujte Google o přesunu stránky pomocí nástroje Změna adresy.

Jak může taková personalizovaná stránka vypadat? Pojďme si to ukázat na webech mobilních operátorů v České republice:

  • O2 vrací standardní personalizovanou stránku s vyhledávacím polem a odkazy na domovskou stránku, centrum péče o zákazníky a s možností kroku zpět. Nic zásadního nechybí, nic nepřebývá.
  • Vodafone se pokusil být „kreativnější“ a umístil na svou stránku s chybou 404 obrázek s blikajícími anténami a klíčovými navigačními prvky, které by stránka kódu 404 měla mít.
  • T-mobile pojal chybovou stránku s humorem a dokonce pro ni vytvořil i video, na nějž má na stránce odkaz. Krása spočívá v detailech, palec nahoru.
  • Ufon si to všechno „ulehčil“ a použil tzv. soft 404, tzn. hromadné přesměrování na domovskou stránku, navíc pomocí přesměrování 302. Jak už jsem napsal výše, řešení je špatné hned z několika důvodů, z nichž ten nejvýraznější je matení uživatelů.

Tipy na závěr

U stránky s chybou 404 se kreativitě meze nekladou, zbytečně to ale nepřehánějte. Možná byste to neřekli, ale stránky s kódem 404 lze využít i k marketingovým účelům. Uvedu dva příklady:

  • Broken Link Building – originální strategie pro budování zpětných odkazů. Jak to funguje? Vyhledáte weby, které tematicky odpovídají webu, pro který sháníte zpětné odkazy. Na vytipovaných webových stránkách vyhledáte stránky s kódem 404 a poté napíšete webmasterovi e-mail plný přání sluníčkových dní s prosbou o opravu linku a když už se v tom má chudák vrtat, pošlete mu i link na web, kde lze sehnat další informace. A jak už tušíte, nejlepším místem pro více informací je vždy váš web.
  • Filippingbook – originální nápad, jak skloubit příjemné s užitečným, totiž byznys a personalizovanou „čtyřistačtverku“. Na tomto webu stránka s chybou 404 obsahuje hru o poklad, která vás nejdříve donutí proklikat klíčové stránky webu, abyste posléze „vyhráli“ 25% slevový kupon na všechny produkty společnosti. Skvělé. Spíše než tip na okopírování to berte jako ukázku toho, jak si lze se 404 vyhrát.

Pokud vás kreativní zpracování „čtyřistačtverek“ zaujalo, můžete se podívat na článek Jackieho Roye, který jich ve svém článku vyjmenovává mnohem více.


Hodnoťte: 12345

O autorovi

Michal Klajban

Michal Klajban

Michal se u nás specializuje na PPC a UX.


Rubrika: SEO Tagy: Komentáře: (0)

Zapojte se do diskuze







Fórum zatím neobsahuje žádné příspěvky.